RTM : SANA SINI...

UJI BAKAT : Rentak Juara 2010...Julang Jati Diri
Tarikh :
16 - 17 Januari 2010 (Sabtu & Ahad)
Masa :
9.00 pagi - 5.00 petang
Tempat :
RTM Miri, Sarawak
RTM Sibu, Sarawak

TEMURAMAH RADIO : Radio Malaysia Klasik Nasional
Tarikh :
18 Januari 2010 (Isnin)

Masa :
8.30 pagi

Tetamu :
YB Datuk Joseph Salang
Tim. Menteri Penerangan Komunikasi & Kebudayaan

BERMINAT MENJADI PENONTON KAMI:

Jika anda mewakili (persatuan, perkumpulan, pertubuhan,NGO) dan berminat menjadi penonton kepada program-program bual bicara terbitan RTM, sila hubungi Bahagian Komunikasi Korporat RTM atau menghantarkan surat kepada;

Pengarah
Bahagian Komunikasi Korporat

Jabatan Penyiaran Malaysia
Tingkat 2, Wisma TV
Angkasapuri,
50614 Kuala Lumpur.


Tel: 03-2288 7200
Faks: 03-2282 5103 / 2288 7088

Untuk mengetahui rancangan pilihan anda, layari www.rtm.gov.my

Khamis, 14 Januari 2010

PROGRAM MENARIK 2010 : DOKUMENTARI TV "SYAHADAH" MUSIM KE-6

Dokumentari Syahadah yang telah memulakan siarannya sejak tahun 2005 dan telah menjadi rancangan tunggak kepada RTM setiap bulan Ramadan. Memberi penekanan kepada perkembangan dan pembangunan negara dan umat Islam di serata pelusuk dunia, rancangan ini diterbitkan menggunakan dwibahasa iaitu Bahasa Malaysia (TV1) dan Bahasa Inggeris (TV2). Rancangan ini telah berjaya memikat tumpuan penonton dan telah memaparkan realiti kehidupan komuniti muslim di negara-negara Balkan dan Eropah serta negara bekas jajahan Soviet Union di Asia Tengah.

Bagi musim ke enam, program ini bakal menyusuri khazanah warisan negara iaitu Batu Bersurat Terengganu yang telah menerima pengiktirafan antarabangsa melalui Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan PBB (UNESCO) di bawah kategori ”Daftar Memori Antarabangsa”. Sebagai penghargaan kepada pengiktirafan yang membanggakan ini, Syahadah musim ke enam akan membawakan 30 episod meneliti rentetan sejarah kedatangan Islam di Alam Melayu dan kesannya kepada pembangunan moden.

Dokumentari TV ini memperlihatkan kerjasama erat antara agensi dan jabatan di bawah Kementerian Penerangan Komnikasi dan Kebudayaan Malaysia bagi merealisasikan hasrat penerbitan rancangan. Format Dokumentari Kembara (Travellodge Documentary), diterbitkan secara bersiri sebanyak 30 episod dengan jangkamasa 30 minit setiap episod. Tarikh siaran bermula 1 Ramadhan 1431 hijrah.

Objektifnya bagi menyumbang usaha memfilemkan sejarah penting negara untuk tatapan 27 juta rakyat Malaysia. Dokumentari ini akan meneliti susur galur kedatangan Islam ke Malaysia dan perkembangan Islam terkini. Selain itu bagi menyemai semangat cintakan khazanah warisan negara dan memupuk semangat jatidiri di kalangan rakyat Malaysia.

Lokasi yang telah dipilih adalah Malaysia (Terengganu, Kedah dan Melaka), Indonesia (Sumatera dan Kepulauan Jawa), China (Wilayah Yunan), India (Kerala [malabar] dan Gujerat) dan Kemboja.

Pengisian termasuklah pengenalan dan sejarah lokasi, warisan sejarah Islam yang berkaitan, perkara melibatkan Islam masa kini sebagai refleksi kepada kemunculan dan penyebaran agama Islam di kawasan berkenaan (sosial, politik, ekonomi, budaya dan sebagainya).

Program Syahadah musim ke enam diterbitkan dengan kerjasama diberikan oleh Jabatan Muzium, Jabatan Warisan, Arkib Negara Malaysia, Perpustakaan Negara Malaysia, Jabatan kebudayaan & Kesenian Negara, Perbadanan Kraftangan Malaysia dan Balai Seni Lukis Negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan